Timo Montonen Elämä merkitsee.

Vihapuheesta ivapuheeksi

Se, jonka nimeä ei mainita, teki yölliset tumpputemppunsa ja jätti monomuotoiset tahrat kuivumaan. Aamun valjettua kansalaiset kokoontuivat hypistelemään, nuuhkimaan ja tulkitsemaan kovettuneita läikkiä.

Älämölöä ei voinut estää. Vihapuhetta, oli vallitseva näkemys. Vihdoinkin asiaa, yrittelivät myötämielet.

Seurasi tapahtumia, jotka ovat yleisessä tiedossa. Eräät olivat asiallisia ja vakavia, kättelivät niin kurdikauppiaan kuin turkkilaisparturin ja naama juontein mutisivat muutamin sanoin hyväksyntänsä yrittäjälle tässä maassa, jossa tämä voi elää ihmisarvoista elämää ad infinitum.

Eräät toiset, ja voimme tässä puhua vain yleisellä tasolla, päästelivät siekailematta tuhnuja kaikista päistään, nyt kun Kansan Valittu oli antanut mällimallia, ikään kuin irrottanut tulpan lietetankista.

Eripura oli odotettu ja siitä otettiin kaikki nautinto irti, revittiin ja nokittiin älyä ja tunnetta säästämättä, kunnes mehevästä keskustelusta on enää surkea raato jäljellä, sitten kasa luita.

Mutta vielä ei ollut aika haudata asiaa. Pakinoitsijat lehahtivat imeskelemään valkeita luita, ryystämään ydinmehua, ja teroittivat kynänsä yhtä teräviksi kuin kyntensä, jotka he aikoivat näyttää, sillä nyt koettiin viestinnällinen rotaatio vihapuheesta ivapuheeksi.

Kouluesimerkkinä tässä yksi somesta anastettu kyhäelmä otsikolla ”Immeisen maalima”.

1. Kumpi järkyttää meitä enemmän? Että immeinen ajattelee sillai? Vai että immeinen kertoo ajattelevansa sillai?

2. Suurin halla, minkä paikalta poistunut immeinen on saanut aikaan, on se että me kaikki sanasaivartelijat teemme itsestämme idiootteja.

3. Immeinen tarkentaa, että jos hänen kirjoituksensa on ymmärretty, se on ymmärretty väärin. Jos sitä ei ole ymmärretty, se on ymmärretty oikein, sillä hän on vasta yleisöreaktion jälkeen ns. säveltänyt nuotituksen kohdalleen eli määritellyt käsitteensä.

4. "Eivaitiskaan!" immeinen huudahtaa, kun on ensin kutsunut joukot voitokkaaseen taisteluun, jossa vihollinen lyödään kipeästi. Aseistettua pyhien kaartia johtava immeinen sanoo käyttävänsä vain sanan säilää. Auts!

5. Saamastaan huomiosta immeinen päätteli olevansa merkittävä valtiomies, kuten hilleri, satulin ja muskotti, vaikka hän muiden mielestä oli matelija, joka paetessaan jätti häntänsä sätkimään ikään kuin olisi yhä siinä vastaamassa sanoistaan, vaikka oli kiven aurinkoisella puolella paistattelemassa lämmössä rakkaan alieninsa kanssa.

Kuten tunnettua on, pakinan pykääjä, tuo tzjournalismin trubaduuri, yhdistää kohun lopuksi osapuolet, niin riidankylväjät kuin tuuleen huutelijat, asettumalla suurimmaksi yhteiseksi ärsyttäjäksi, jonka syytä kaikki oikeastaan on. On sananvapaudellakin rajansa, niih!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Semmottis ;D

"Me kuolemme, ja olemme siksi onnekkaat. Useimmat ihmiset eivät kuole koskaan, koska he eivät synny koskaan. Heitä, jotka olisivat voineet olla täällä paikallani mutta jotka eivät koskaan näe päivänvaloa, on enemmän kuin hiekanjyviä Saharassa.

Näiden syntymättömien henkien joukossa on suurempia runoilijoita kuin Keats, suurempia tieteilijöitä kuin Newton. (Ja suurempia PIIP kuin Immonen) Tiedämme tämän, koska DNA:n yhdistelmien sallima ihmisten joukko on valtaisasti lukuisampi kuin syntyneiden ihmisten joukko. Näiden mykistävien todennäköisyyksien edessä sinä ja minä kaikessa tavallisuudessamme olemme täällä.

Kuinka me, syntymän arpajaisissa kaikki todennäköisyydet voittaneet etuoikeutetut harvat julkeamme valittaa väistämätöntä paluutamme aikaisempaan tilaan, josta valtaisa enemmistö ei ole koskaan noussut?"

R.Dawkins.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"pakinan pykääjä, tuo tzjournalismin trubaduuri,"

AntoiPAHAN hän ainakin tzjournalisteille (ja vähän muillekin) HYVÄN turpatuurin mätäkuun ratoksi.

Toimituksen poiminnat